Caribiens højeste top

Hvad er der med at bestige det højeste bjerg i Caribien? Og hvor præcis er det placeret? Det er Pico Duarte, og det ligger i Den Dominikanske Republik. Det er mere end 3.000 m højt og tilbyder en vanskelig stigning med smukke belønninger.

Solopgangen var den første ting, vi så, da vi startede vores dag på basen. Det er meget tilfredsstillende at starte dagen med solopgangen. Du kan se Kysten og bjergene i Den Dominikanske Republik. Vi lugtede mest dampe, da vi lænede os over taxaens kant. Efter et par minutter gik vi op og strakte os lidt.

Den første udsigt over toppe var, hvad vi så, da vi ankom. Det var en fantastisk scene. Vi kunne se South Point såvel som San Neil Island. Cuarteron Falls og Point Bonnet var nogle af de vartegn, vi så. Vi kørte op i bjergene for at genoplade. Et par minutter senere bemærkede jeg et skilt, der sagde “Poncho”, så jeg lavede en hurtig omvej. Jeg nåede betonen “contamo”, og begyndte min rejse mod den høje slette, som er Pico Duarte’s base camp.

Dette er slutningen af Pico Duarte-vejen og den sidste del af vandreturen op til Magdalena. Du vil være tættere på din destination, da klipperne forsvinder, når du klatrer højere. Forruden på forsiden af vores køretøj blev brudt, da vi gik op ad klipperne. Vi befandt os hurtigt i tyk tåge på grund af myggene, der trivedes i fugtigheden. Tågen varede ikke længe, og solen kom hurtigt helt påklædt.

Vi nåede toppen af den stenede højderyg, der fører til Pico Duarte. Vi blev bedt om at følge vores guide til topmødet og derefter klatre op ad klipperne på højderyggen. Selvom han forventede, at vi stod over for mange vanskeligheder, var hans primære mål at lade os nyde solopgangen og udsigten over bjergene og lagunen. Vi nød udsigten over Torreya, Torreya og resten af de omkringliggende toppe. Nu var vi på vej til Pico Duarte.

Det var svært at klatre på grund af det løse grus og det hule område med mange synkehuller. Det største problem var, at vi var nødt til at klatre fra syd, så vi kunne følge klatre op på vores firere. Vi nåede endelig toppen af højderyggen, men ikke nok højde til at kunne tage stigningen. Vi endte lige ved siden af en lille kaskade, som var synlig nedenfor, når vi havde nået toppen. Et lille træ havde en stor gren, der tillod os at komme over bænkene og på drivhusets tag. Derefter fandt vi et grundlæggende toilet øverst og fortsatte med at klatre på den stejlere del af taget.

Udsigten over Corcovado National Park og lastning Padre Island fra vestsiden var fantastisk. Drivhuset blev klatret, indtil vi nåede toppen af hvert af vandfaldene. Vi blev mødt af mange mennesker, der ventede på at komme ned fra toppen af faldet. Så vi klatrede ind i en lille båd og begyndte vores nedstigning til bunden af falder. Dette var udgangspunktet for vores 2-lap rafting tour.

Vi var i stand til at komme ned ad vandfaldet 45 meter ind i en pool, hvor vores guide var ivrig efter at starte. Inden for 5 minutter var vi i bevægelse og mødte en anden flåde. Vi havde begge spist kold mad natten før, hvilket førte til nogle sjove øjeblikke. Guiderne lukkede hurtigt bådens åbning, padlede den til kysten og lavede et dæksel, så vi kunne komme ind. Han regnede med, at vi ikke havde brug for båden mere, så han kunne tage os ned. Vi var tilbage på vandet i 5 minutter og stod snart over for vores første sæt strømfald.

På dette tidspunkt stod mit hår lige op! Jeg vidste ikke, hvad jeg ville opleve i vildmarken. Jeg var bange for at tænke over, hvad han kunne gøre, hvis han ønskede at blive voldelig. Han var roligere, end jeg troede. Det gik godt, tror jeg, fordi jeg var bange, men ikke skør. Vi endte i bunden, hvor der var en Understanding Rock. Det ser ud til, at klippen blev reserveret af vores guider for at gøre det vanskeligere for os.